Byråets honorarer deles i to deler: en del er mva-fri, og en del er mva-pliktig, i henhold til lov om mva for gravferdstjenester. Dette er fordi man i Norge har valgt å ikke belaste de etterlatte med merverdiavgift på seremonielle tjenester ved gravferd.
Mva-reglene for gravferdstjenester kan være litt kompliserte, men grovt sett dekker den mva-pliktige delen av honoraret byråets administrative tjenester, som husleie, strøm og datautstyr.
Den mva-frie delen av honoraret går til konsulentbistand, som inkluderer tiden vi bruker i planleggingssamtalen og oppfølgingsarbeid. En planleggingssamtale varer gjennomsnittlig to timer og følges opp med tid brukt på oppfølgingsarbeid etter samtalen.
Våre kundeundersøkelser viser at god oppfølging mellom dødsfall og begravelse er svært viktig for de etterlatte. Vi legger derfor stor vekt på å være tilgjengelige og svare raskt på eventuelle spørsmål underveis, også utenfor arbeidstid via telefonvaktordning og webchat.
Dersom konsulentbistanden varer mer enn fire timer, kan det hende vi tar betalt for mertid. Dette vil vi avklare med deg på forhånd. Normalt er fire timer mer enn nok tid til planlegging.
Ulike oppdragstyper kan ha ulikt omfang, så honorarene har tre nivåer: lavt, standard og høyt.